ruchowe
ZABAWY RUCHOWE Do takich zabaw nie trzeba dzieci zachęcać. Uwielbiają je. Sprawdziłam! Potrzebujemy: kawałki gazet, lub torebki po przekąsce, klamerki (najlepiej te kolorowe), stare rajstopy, małą piłeczkę i kręgle (piłkę można też zrobić z gazety, a zamiast kręgli wykorzystać butelki po napojach) 1. Rysowanie w powietrzu - na zmianę z dzieckiem rysujemy proste kształty w powietrzu; zadaniem drugiej strony jest odgadnąć co narysowaliśmy 2. Wyścigi kulek - z małych kawałków papieru formujemy kulki, wyznaczamy tor i urządzamy wyścig; kulki przesuwamy po torze pstrykaniem w nie 3. Klamerkowe stworki - spinając ze sobą klamerki tworzymy dowolne kształty (ludziki, zwierzęta itp); jeśli rozrzucimy na podłodze nasze papierowe kulki, za pomocą klamerek można je pozbierać (na wyścigi, policzyć ile kto zebrał itd...) 4. Rodzinka Paluszków - wykorzystując jednocześnie palce obu dłoni tworzymy wspólnie opowieść o ich przygodach: np. Pan Lewy Kciuk spotkał na spacerze Pana Prawego Serdecznego (palce się stykają), Panowie się przywitali (splot palców) i poszli w odwiedziny do Braci Wskazujących (palce uderzają o uda) itd... przy tej okazji dzieci uczą się też nazw poszczególnych palców 5. Łańcuch gestów - po kolei każdy uczestnik zabawy pokazuje wymyślony przez siebie gest, wyznaczamy osobę która rozpoczyna i - wszyscy klaszczą dwa razy, następnie pierwsza osoba pokazuje swój gest - wszyscy klaszczą dwa razy, następnie druga osoba pokazuje gest pierwszej i dokłada swój - wszyscy klaszczą dwa razy, następnie trzecia osoba pokazuje gest pierwszej, drugiej i dokłada swój itd - jeśli nikt się nie pomylił zabawa trwa dalej i pierwsza osoba powtarza gesty wszystkich i dokłada nowy swój... 6. Zbijak - w starą rajstopę wkładamy piłeczkę, a rajstopę zakładamy na głowę, kręgle rozstawiamy w niewielkiej odległości. Zadanie polega na zbiciu kręgli za pomocą piłeczki. Nie używamy rąk i nie przemieszczamy się; należy tylko rozhuśtać masz rekwizyt! Uwaga - we wszystkich zabawach staramy się na zmianę wykorzystywać prawą i lewą rękę podczas tych zabaw dzieci: * doskonalą chwyt pensetkowy, przygotowują dłoń do nauki pisania * rozwijają koordynację wzrokowo - ruchową oraz precyzję ruchów * doskonalą sprawność motoryki małej oraz orientacje w schemacie ciała * rozwijają pamięć, wyobraźnię, kompetencje językowe * uczestnicząc w takich zabawach dzieci uczą się współpracować z innymi oraz respektować ustalone zasady Pamiętajmy, że dziecko w zabawie jest naszym partnerem ń |