Przedszkole nr 87 w Poznaniu

ruchowe








ZABAWY RUCHOWE

Do takich zabaw nie trzeba dzieci zachęcać. Uwielbiają je. Sprawdziłam!

Potrzebujemy: kawałki gazet, lub torebki po przekąsce, klamerki (najlepiej te kolorowe), stare rajstopy, małą piłeczkę i kręgle (piłkę można też zrobić z gazety, a zamiast kręgli wykorzystać butelki po napojach)

1. Rysowanie w powietrzu - na zmianę z dzieckiem rysujemy proste kształty w powietrzu; zadaniem drugiej strony jest odgadnąć co narysowaliśmy

2. Wyścigi kulek - z małych kawałków papieru formujemy kulki, wyznaczamy tor i urządzamy wyścig; kulki przesuwamy po torze pstrykaniem w nie

3. Klamerkowe stworki - spinając ze sobą klamerki tworzymy dowolne kształty (ludziki, zwierzęta itp); jeśli rozrzucimy na podłodze nasze papierowe kulki, za pomocą klamerek można je pozbierać (na wyścigi, policzyć ile kto zebrał itd...)

4. Rodzinka Paluszków - wykorzystując jednocześnie palce obu dłoni tworzymy wspólnie opowieść o ich przygodach: np. Pan Lewy Kciuk spotkał na spacerze Pana Prawego Serdecznego (palce się stykają), Panowie się przywitali (splot palców) i poszli w odwiedziny do Braci Wskazujących (palce uderzają o uda) itd...
przy tej okazji dzieci uczą się też nazw poszczególnych palców

5. Łańcuch gestów - po kolei każdy uczestnik zabawy pokazuje wymyślony przez siebie gest, wyznaczamy osobę która rozpoczyna i
- wszyscy klaszczą dwa razy, następnie pierwsza osoba pokazuje swój gest
- wszyscy klaszczą dwa razy, następnie druga osoba pokazuje gest pierwszej i dokłada swój
- wszyscy klaszczą dwa razy, następnie trzecia osoba pokazuje gest pierwszej, drugiej i dokłada swój itd - jeśli nikt się nie pomylił zabawa trwa dalej i pierwsza osoba powtarza gesty wszystkich i dokłada nowy swój...

6. Zbijak - w starą rajstopę wkładamy piłeczkę, a rajstopę zakładamy na głowę, kręgle rozstawiamy w niewielkiej odległości. Zadanie polega na zbiciu kręgli za pomocą piłeczki. Nie używamy rąk i nie przemieszczamy się;  należy tylko rozhuśtać masz rekwizyt!


Uwaga - we wszystkich zabawach staramy się na zmianę wykorzystywać prawą i lewą rękę

podczas tych zabaw dzieci:

* doskonalą chwyt pensetkowy, przygotowują dłoń do nauki pisania
* rozwijają  koordynację wzrokowo - ruchową oraz precyzję ruchów
* doskonalą sprawność motoryki małej oraz orientacje w schemacie ciała
* rozwijają pamięć, wyobraźnię, kompetencje językowe
* uczestnicząc w takich zabawach dzieci uczą się współpracować z innymi oraz respektować ustalone zasady
Pamiętajmy, że dziecko w zabawie jest naszym partnerem ń
Przybliż
Zmień kontrast