![]() ![]() |
Różnorodne umysłowe zgadywanki nie tylko rozwijają dzieci, ale również "skracają" czas w podróży, w poczekalni u lekarza itp. 1. POLOWANIE NA SŁOWO Zadanie polega na wymienianiu różnorodnych, niekoniecznie powiązanych ze sobą słów. Ustalamy z dzieckiem jakie będzie słowo, na które ma "zapolować". np noga. Kiedy usłyszy to słowo ma zaklaskać np noga (klaśnięcie), wanna, trawa, noga (klasnięcie), pisak, lody, kostka, noga (klaśnięcie) itd UWAGA - starszym dzieciom 5/6 latkom można zaproponować polowanie na słowo zaczynające się na tą samą głoskę np "a" np antena (klaśnięcie), woda, las, arbuz (klaśnięcie), wazon, lampa, sowa, agrafka (klasnięcie) itd Dzieci doskonalą: analizę słuchową, umiejętność uważnego słuchania i skupiania uwagi,ćwiczą refleks, uczą się respektować ustalone zasady w grach i zabawach, odczuwają radość z efektów 2. HISTORYJKA NIE Z TEJ ZIEMI Potrzebujemy: kartkę i długopis ( jeśli chcemy naszą opowieść zapisać) Zabawa polega na tworzeniu opowiadania. Pierwszy uczestnich wypowiada zdanie. Każdy następny w kolejności dopowiada swoje, tak aby było powiązane logicznie z pozostałymi. np. W ogrodzie rosło drzewo. To drzewo było bardzo stare. Na tym drzewie rosły jabłka. Były czerwone i bardzo słodkie. itd Dzieci rozwijają: pamięć, wyobraźnię, umiejętności logicznego myślenia, poznają zależności przyczynowo - skutkowe, rozwijają kompetencje językowe, stosują się do ustalonych reguł, 3. CO AUTOR MA NA MYŚLI Potrzebujemy: kartki i pisaki lub kredki zadanie polega na odgadnieciu co ma przedstawiać rysunek. Jedna osoba rysuje np koło, pozostali próbują odgadnąć co to ma być (np. słońce, głowa, opona...), jeśli nie trafią "rysownik" kontynuuje pracę - dorysowuje kreskę pod kołem i zgadujemy ponownie (np lizak, kwiatek, balonik) itd, aż do któryś z uczestników odgadnie Dzieci doskonalą: percepcję wrokową, umiejętność logicznego myślenia, umiejętności plastyczne i sprawność manualną dłoni, rozwijaja wyobraźnię, budują pozytywny obraz własnej osoby |